Prowadzenie własnej działalności w dobie ogromnej konkurencji nie jest proste. By zaistnieć w świadomości klientów, trzeba nieustannie doskonalić swoje umiejętności i podnosić kwalifikacje. Co więcej, bardzo często obecność na rynku krajowym nie gwarantuje całkowitego sukcesu. Prawdziwy rozwój jest bowiem możliwy dopiero wtedy, gdy nie ograniczają nas ramy terytorialne i językowe. Wielu przedsiębiorców z powodzeniem zawiązuje kontakty biznesowe ze swoimi zagranicznymi partnerami. Jak się jednak okazuje, niektórzy właściciele świadomie rezygnują z takiego rozwoju i boją się inwestować w nieznane. Największą obawą tych ostatnich jest bariera językowa. Nieznajomość języka uniemożliwia prowadzenie jakichkolwiek działań poza Polską. Wynajęcie zawodowego tłumacza jest z kolei zbyt kosztowne i ryzykowne. Wbrew pozorom rozwiązanie wspomnianych problemów wcale nie jest trudne. Warto przede wszystkim zainwestować w swoich pracowników.
Znajomość języka angielskiego
Umiejętności lingwistyczne są w życiu niezmiernie ważne. Przydają się nie tylko w kontaktach biznesowych, ale również w życiu osobistym. Nie bez powodu popularnością od wielu lat cieszy się język angielski. Bardzo często mówi się o nim jako o języku uniwersalnym, ponieważ podstawy angielskiego zna z reguły każdy. Niemniej jednak zdarzają się wyjątki. Stres przed nieznanym (lub mało znanym!) to tak zwana bariera językowa, którą czasami trudno jest pokonać. Warto zadbać zatem o to, by pracownicy zminimalizowali swoje obawy do minimum.
Kursy językowe od podstaw
Can you speak a little slower? Would you like to leave a message? – Takie pytania to podstawa, jeśli chodzi o znajomość języka angielskiego wykorzystywanego na co dzień w biurze. Jeśli pracownicy opanują angielski przynajmniej na poziomie komunikacyjnym, będą potrafili je zadać. Warto co jakiś czas inwestować zatem w edukację naszych podwładnych. Odpowiedni kurs zwiększy ich umiejętności i otworzy nowe możliwości. Po ukończeniu podstawowego kursu uczestnik:
zna język angielski w stopniu komunikatywnym,
potrafi przekazywać nieskomplikowane komunikaty na temat firmy,
umie sporządzić proste notatki, e-maile oraz listy w języku angielskim,
przełamuje barierę komunikacyjną.
Specjalistyczne kursy dla firm
Jeśli nasi pracownicy posługują się angielskim na poziomie komunikatywnym, pora na kolejny krok. W ostatnim czasie angielski dla firm prowadzony jest pod postacią tak zwanego business english. Innymi słowy, zajęcia na takim kursie obracają się wokół terminologii ekonomicznej i biznesowej. Bardzo często nauka dotyczy również takich dziedzin jak prawo, zarządzanie czy finanse. W efekcie chodzi o to, by kursant po zakończeniu nauki potrafił rozmawiać z klientami na różne tematy związane ze sferą biznesu i gospodarki. Większość szkół i lektorów nastawia się w swoich programach nauczania przede wszystkim na praktykę. Monotonne przyswajanie słówek nie daje pożądanych rezultatów, ponieważ uczniowie szybko zapominają „wykute” słówka. Większość kursów skupia się zatem na ćwiczeniach praktycznych z zakresu negocjacji, komunikacji interpersonalnej czy marketingu. Po kursie uczestnik potrafi między innymi:
prowadzić negocjacje w języku angielskim,
przygotować prezentację multimedialną,
wypowiedzieć się publicznie w języku angielskim na wcześniej podany temat,
zadzwonić służbowo za granicę,
napisać wiadomość lub list w języku angielskim,
poinformować obcokrajowca o sytuacji w firmie,
przeprowadzić rozmowę kwalifikacyjną w języku angielskim,
przeglądać ze zrozumieniem zagraniczne strony w języku angielskim,
sporządzić proste umowy w języku angielskim.
Szkoły językowe
Współcześnie angielski dla firm znajduje się w ofercie prawie każdej szkoły językowej. Jeśli chcemy zapewnić pracownikom profesjonalne warsztaty, powinniśmy przed wyborem szkoły dobrze sprawdzić kilka interesujących ofert. Warto popytać również znajomych i rodzinę. Być może ktoś całkiem niedawno uczestniczył w podobnym kursie i może nam dobrze doradzić. Na własną rękę szkoły w najbliższej okolicy znajdziemy oczywiście za pośrednictwem sieci internetowej. Na specjalnie przygotowanych witrynach odszukamy również pełną ofertę i charakterystykę poszczególnych zajęć.
Kursy online dla pracowników
By utrwalić zdobytą wiedzę, trzeba ją nieustannie dokształcać. Warto po zakończonym kursie w szkole językowej zdecydować się zatem na uzupełniający kurs online. Takie warsztaty z reguły nie są kosztowne i można je wykonywać w domu. Lekcje przygotowane przez specjalistów pozwalają na bieżąco doskonalić zdobyte umiejętności i uczyć się kolejnego słownictwa branżowego. Obecnie na rynku można wskazać przynajmniej kilka profesjonalnych kursów online. Jest zatem w czym wybierać.
Doświadczenie pracy za granicą
Poszukując pracownika warto zwrócić uwagę na jego umiejętności lingwistyczne. Nauka lub praca za granicą z reguły oznaczają, że dana osoba umie porozumiewać się w języku obcym. Taki pracownik z pewnością przyda się naszej działalności. Szczególnie wtedy, gdy planujemy współpracę z zagraniczną firmą.