Intensywnie ćwiczysz? Bądź paleo!

Intensywnie ćwiczysz? Bądź paleo!

Osoby intensywnie uprawiające sport z powodu ekstremalnego i długotrwałego wysiłku fizycznego muszą dostarczać swojemu organizmowi szczególnie wielu składników wysokiej jakości, które zadbają o odpowiednią ilość energii. Dieta paleo dla sportowców to idealne rozwiązanie dla nich, ponieważ jako jedna z nielicznych jest w stanie dostarczyć osobom aktywnym fizycznie takich składników odżywczych, które sprzyjają szybkiej regeneracji tkanki mięśniowej po treningu. Paleo dostarcza więcej białka i tłuszczu, a mniej węglowodanów niż tradycyjna dieta, co skutkuje optymalnym efektem dostosowanym specjalnie dla sportowców. Skąd jednak wzięła się jej idea?

Dieta paleo zostałą stworzona całkiem niedawno przez doktora Lorana Cordaina, który opracował system żywienia bliski zwyczajom naszych przodków. Paleo, czyli dieta paleolityczna, dieta jaskiniowców bazuje na składnikach, które nasi odlegli przodkowie mogliby upolować, złowić, zebrać – mięso, warzywa, owoce, woda. Wykluczone są natomiast wszelkie produkty przetworzone oraz zboża, gluten, cukry, czy mleko.

Ze względu na „sięganie ku korzeniom” dieta paleo nie bez przyczyny, kojarzona jest z ruchem crossfitowym bazującym na prostocie. Tak jak ten rodzaj ćwiczeń, tak i dieta wpływa widocznie na zmniejszenie wagi i obwodu ciała, obniżenie poziomu cholesterolu i spadek ciśnienia krwi. Paleo, jak zapewniają jej zwolennicy, to najbardziej efektywy sposób na osiagnięcie lepszych wyników w sporcie, a także szybszą regenerację siły po intensywnym treningu. Dieta ta nie tylko pozwala nam poprawić swoje wyniki w przypadku sportów wytrzymałościowych, ale także korzystnie wpływa na ogólny stan naszego organizmu. Jak uważa Loran Cordain dieta ludzi pierwotnych pomaga odzyskać zaburzoną czynnikami zewnętrznymi gospodarkę wewnętrzną organizmu, a więc sprawia, że jesteśmy bardziej odporni i szybciej regenerujemy się po ewentualnych urazach.

Palodieta dostarcza organizmowi sportowca dwóch postawowych składników: białek i witamin. Białka dostarczane w chudym mięsie i rybach są bogactwem aminokwasów, które odpowiadają za wzrost i regenerację mięśni. Dzięki nim osoba intensywnie trenująca może szybko odzyskać siły i rozpocząć jeszcze bardziej intensywny trening. Z kolei witaminy zawarte w owocach i warzywach podwyższają poziom pH w krwi zabezpieczjąc tkankę mięśniową przed zniszeniem, a dodatkowo wspomagają funkcjonowanie układu odpornościowego. Co więcej dieta paleo pozwala skutecznie obniżyć naszą wagę, a jak wiadomo niższa waga przekłada się na lepsze wyniki w sporcie.

Submit a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *